menu

Onze praktijk is ook op maandagavond geopend van 19.00-21.30u voor patiënten die overdag niet kunnen komen.

Nieuwsbrief

Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt een link om je in of uit te schrijven.

Afspraak maken

Contact

Snel een afspraak maken?

menu
content
Previous Next
content
content
11.12.2014

Een opgewekt humeur door rustig hardlopen

Niet overmatig trainen, maar voldoende rust en dagelijkse ademhalingsoefeningen leiden tot een...

Niet overmatig trainen, maar voldoende rust en dagelijkse ademhalingsoefeningen leiden tot een opgewekt humeur en meer plezier tijdens het hardlopen. Dat blijkt uit een praktijkonderzoek onder 500 Nederlandse amateur hardlopers. Daarnaast rapporteren de deelnemers een toegenomen concentratie, meer energie en een betere nachtrust.

Tijdens het 100 dagen durende praktijkonderzoek volgden de amateur hardlopers een nieuw en wetenschappelijk beproefd trainingsschema. De hoofdelementen bestonden uit rust, ademhalings-oefeningen en 3x per week rustig hardlopen. Tussentijds gaven de deelnemers cijfers over hun sportprestaties, stemming, concentratie, nachtrust en energie. Al na 10dagen werden de eerste significante resultaten gemeld.

Afhakers
Naarmate de populariteit voor hardlopen onder amateurs toeneemt, is er ook een duidelijke trend zichtbaar van vroegtijdige afhakers. ‘De meeste mensen trainen gemiddeld 2x keer in de week zo hard mogelijk en met een hoog stressniveau’, verklaart Koen de Jong, ademtherapeut en auteur van het boek Verademing.  ‘Daarmee jagen ze zichzelf over de klink. Terwijl juist voor deze groep mensen, met hun stressvolle leven en een overvolle agenda, voldoende rustmomenten en een goede ademhaling zorgen voor meer gezondheidswinst en plezier tijdens hardlopen.’

Meer energie
Uit het onderzoek blijkt ook dat 3x per week hardlopen pas zorgt voor meer energie. ‘Als je na het sporten rust neemt en herstelt, zal je lichaam eerst de oude energievoorraden weer aanvullen en daarna wat nieuwe energie aanmaken’, legt de Jong uit. ‘3x per week sporten levert dan behoorlijk wat extra energie op. 1x per week hardlopen is niet genoeg om energie op te bouwen. Bij 2x sporten in de week blijft je lichaam op hetzelfde niveau hangen.’

Nieuwsoverzicht
content
content

Medewerkers

Praktijk

SPORTACTIVITEITEN

POWER WALKING In 8 weken je conditie een boost geven!

Start: vanaf zondag, 7 september 2014
Locatie: Atletiek Vereniging Castricum aan de Zeeweg 4
Duur: 8 weken (1 of 2x per week)
Kosten: € 55,= (bij 1x per week)/€ 85,= (bij 2x per week)


PREVENTIEF SPORTEN Medisch Fitness/Seniorentraining/Diabetes en Fit


1 of 2x per week preventief sporten onder begeleiding van een fysiotherapeut.
Locatie: Praktijk voor Fysiotherapie Kees Rootjes
Kosten: € 120,= (bij 1x per week) / € 175,= (bij 2x per week)




content