content
Previous Next
content
content
19.04.2016

Spierpijn

Op de tennisbaan te veel uitgesloofd of misschien in de tuin geklust? De volgende dag betaal je de...

Op de tennisbaan te veel uitgesloofd of misschien in de tuin geklust? De volgende dag betaal je de tol daarvoor: enorme spierpijn! Hoe komt dat? En belangrijker, hoe kom je er vanaf?
De meest onschuldige vorm is de spierpijn die je krijgt na fysieke inspanning die je niet (meer)gewend bent. Denk aan een 1wedstrijd of klusdag. Houd je hier spierpijn aan over, dan heb je waarschijnlijk te veel van je lichaam gevraagd. Je betaalt de volgende dag de rekening, met meestal spierpijn 24 tot 48 uur na de inspanning. Afhankelijk van de ernst duurt het ca. net zo lang tot je weer soepel kunt bewegen. Melkzuur in de spieren
Bij zeer intensieve lichamelijke inspanning ontstaat melkzuur in de spieren. Lang is gedacht dat deze afvalstof de oorzaak van spierpijn zou zijn, doordat het melkzuur zich in de spieren ophoopt. Dit is echter niet wetenschappelijk onderbouwd. Inderdaad kan er tijdens inspanning meer melkzuur in de spier aanwezig zijn dan gewoonlijk; het wordt sneller geproduceerd dan afgevoerd. Na de inspanning wordt de productie van melkzuur plotseling tot ca. nul teruggebracht, terwijl de bloedcirculatie door de spier nog sterk is verhoogd; het nog aanwezige melkzuur wordt nu snel afgevoerd. De melkzuurspiegel in de spier zelf wordt dus vrijwel direct genormaliseerd en kan de spierpijn niet veroorzaken.
Waar komt die spierpijn dan wel vandaan? Vermoedelijk ontstaat door de overbelasting een lichte vorm van ontsteking. De interne structuur van de spier raakt verstoord. De mooie regelmatig gestreepte vorm is onregelmatiger geworden. In feite zijn eiwitstructuren vernield. Rek en strek
Bij het sporten zijn een goede warming-up en cooling-down belangrijk om de spieren soepel en vrij van pijn te houden. Besteed 10 min. voor een goede warming-up. Welke spieren je opwarmt, hangt af van de sport die je doet. Rustig inlopen en rek- en strekoefeningen zijn altijd effectief. De doorbloeding verbetert, waardoor de spieren voldoende zuurstof en brandstof krijgen aangeleverd. Ook bij de cooling-down gaat het om de doorbloeding. Als je het sporten ca. 10 min. rustig afbouwt (uitlopen en stretchen) blijft de doorbloeding op peil.

Nieuwsoverzicht
content
content

Medewerkers

Praktijk




content