content
Previous Next
content
content
16.07.2015

Lang stil zitten blijkt een belangrijke risicofactor als het gaat om het ontwikkelen van rugpijn

Uit recent onderzoek bij 18 tot 34-jarigen blijkt dat de helft regelmatig met rugpijn kampt, een...

Uit recent onderzoek bij 18 tot 34-jarigen blijkt dat de helft regelmatig met rugpijn kampt, een kwart van hen kan hierdoor soms niet werken. 
De combinatie van te lang stil zitten en een gebrek aan sport leidt tot zwakke rugspieren, waardoor onze wervelkolom minder stabiel is. Miljoenen mensen tussen 18 en 34 jaar lijken voorbestemd om de komende 60 jaar van hun leven met rugpijn te kampen. Bewustwording en acceptatie van meer bewuste beweegmomenten zowel in de vrije tijd als op het werk is nodig. Soms zijn kleine aanpassingen al effectief om rugklachten te verminderen of te voorkomen.
Beweegtips
- De printer ver weg zetten en niet alle prints opsparen;
- Samen met collega’s koffie halen, niet om de beurt voor de hele afdeling;
- Staand of wandelend overleggen;
- Langs een collega lopen i.p.v. mailen of bellen;
- Wandelen tijdens de lunchpauze;
- Staand telefoontjes afhandelen;
- Met de trap i.p.v. met de lift;
- Woon-werk verkeer: staan tijdens het ov transport. Bushalte eerder                        uitstappen, fietsen of lopen naar het werk;
- Trek regelmatig uw onderrug hol tijdens het zitten, maar zeker voordat u                  opstaat. Veel klachten ontstaan omdat de onderrug te weinig afwisseling
         krijgt.
- Zorg dat u veel beweegt en aan sporten doet die u leuk vindt.
- Zorg voor sterke rug- en buikspieren. Dit hoeft niet altijd op een sportschool,            als u dit niet leuk vindt. Met het aanschaffen van gewichten en halters kunt            u thuis 3x per week 10 minuten effectief uw rug trainen.
Wilt u meer weten hoe u het best kunt aanpakken of welke oefeningen het effectiefst zijn? Kom dan langs voor een afspraak op onze praktijk.

Nieuwsoverzicht
content
content

Medewerkers

Praktijk




content