content
13.10.2017

Een spierscheur?

U zult het ongetwijfeld wel eens gezien hebben of misschien –helaas- zelfs meegemaakt: tijdens het sporten een acute steek en veel pijn in de kuitspier. Het verder sporten lukt niet meer en strompelend loopt de sporter naar de kant. Vaak wordt het advies gegeven om ijs op de aangedane plek te leggen en voorlopig rust te nemen. De diagnose wordt dan gesteld op een scheur in de spier. Maar is dit altijd zo?

Onderstaand voorbeeld beschrijft een sporter met een zweepslag, maar wat bij onderzoek toch iets anders bleek te zijn.
Op een maandag komt een hardloper bij ons in de praktijk met pijn in de kuit. De dag daarvoor kreeg hij na een uur hardlopen acute pijn en een felle steek in zijn rechterkuit. Strompelend wist hij thuis te komen. ’s Middags was zijn kuit behoorlijk pijnlijk. ’s Avonds kon hij er redelijk op staan en het lopen ging een beetje maar was wel pijnlijk. De volgende dag kwam hij redelijk lopend de praktijk binnen. Dit beeld lijkt sterk op een spierscheur. Opvallend was echter zijn snelle herstel. Bij een goede zweepslag is het niet mogelijk om de eerste 5-6 dagen de gekwetste spier goed te belasten. Ook het onderzoek wat we hadden gedaan, gaf te weinig pijn en klachten voor een echte spierscheur. We gingen verder vragen. Hij had wel eens vaker lichte kramp in zijn spieren, vooral na sporten. Navraag naar zijn voedingspatroon gaf geen bijzonderheden, maar zijn vochtinname was niet goed. Elke dag dronk hij 8 kopjes koffie, wat thee en nam hij weinig ander vocht. De dagelijkse inname van water wordt geadviseerd op minimaal 1,5 liter! Tevens is het raadzaam om niet meer dan 4 kopjes koffie te drinken.

Deze persoon dronk dus veel te weinig. Bij sporten gaat de lichaamstemperatuur omhoog. Je gaat zweten om de temperatuur in het lichaam niet te hoog te laten worden. Bij dit zweten wordt vocht verloren, en als de dagelijks vochtinname veel te laag is, kan er een “relatief” vocht tekort ontstaan. Hierdoor kan er acute kramp in een spier ontstaan, wat dan lijkt op een scheur in de spier, maar in dit geval niet bleek te zijn. De behandeling was simpel: advies om dagelijks meer vocht in te nemen, ook extra vocht bij de inspanning, een paar massages van de spier en na een week kon hij weer klachtenvrij zijn sport beoefenen.
Kortom: stel een diagnose niet te snel, maar laat u goed onderzoeken door een vakkundig iemand!

content