content
16.08.2017

Is hardlopen nu wel of niet goed voor je rug?

Regelmatig wordt deze vraag gesteld. Hierover zijn verschillend meningen en daarom is het goed om te weten wat de laatste onderzoeken aangeven. Mechanisch gezien heeft de tussenwervelschijf, ook genoemd discus, twee functies:

1. Het overdragen van krachten;                                                                                                 2. Zorgen voor een mate van flexibiliteit van de wervelkolom.

Discus degeneratie komt veel voor en met name naarmate mensen ouder worden. Het gaat gepaard met een afname van discushoogte, een verminderde waterbindende capaciteit en artrosevorming. De discus kan zich gelukkig aanpassen aan de gevraagde belastingen. Het belasten van de discus is van belang om een discus gezond te houden. Optimale activiteiten voor de discus zijn o.a.: stevig doorwandelen, een gewicht tillen van 10 kg in staande positie en traplopen.

En hoe zit dat dan met hardlopen?
Er is onderzoek gedaan met 3 verschillende groepen: niet hardlopers, hardlopers die 20-40 km per week lopen en langeafstandlopers die >50 km per week lopen. De personen waren tussen de 25-35 jaar oud en de hardlopers moesten minimaal al 5 aaneengesloten jaren lopen. Alle personen kregen een gestandaardiseerde liggende MRI opname van de lage rug.

Op de MRI-uitslag was te zien dat zowel de hardlopers als langeafstandlopers een hogere T2 waarde hadden dan de niet-hardlopers: dit betekent een stevigere discus en betere waterbinding. 

Naast de hogere T2 waardes was een verschil tussen de hardlopers en niet-hardlopers: de discussen in de lage rug waren namelijk hoger bij de hardlopers. Tussen de amateurlopers en langeafstandlopers zaten geen verschillen. 

Dit betekent dat een aantal jaren hardlopen een positieve relatie heeft met de discushoogte en weefselkwaliteit van de discus. 

En wat betekent dit op korte termijn?
De schokbelasting tijdens hardlopen geeft op korte termijn een compressie van de discussen in de lage rug en in de thoracale wervelkolom en er vindt een afname in hoogte plaats.

Conclusie:
Hardlopen geeft een duidelijke belasting van de discussen in zowel de lage wervelkolom als de thoracale wervelkolom. Op korte termijn vindt er door compressie een afname in hoogte plaats. Dus bij acute rugklachten is stevig wandelen beter dan hardlopen. Op lange termijn kan hardlopen bijdragen aan het verkrijgen van een hogere en stevigere discus.

content